Ministr Brabec chce nové obchvaty bez poplatků, aby snížil emise

Zrušení povinnosti dálničních známek na obchvatech, vyšší poplatky za vjezd do částí měst a nové obchvaty by podle ministerstva životního prostředí měly přispět ke snížení emisí a splnění evropského závazku do roku 2030. Vyplývá to z návrhu aktualizace Národního programu snižování emisí (NPSE), který rezort Richarda Brabce (ANO) zaslalo do mezirezortního připomínkového řízení. Sazba poplatku za povolení vjezdu motorovým vozidlům do vybraných částí měst a obcí činí do 20 korun za den, což je podle MŽP výrazně méně než obvyklé sazby parkovného. Ministerstvo chce tak horní hranici poplatku zvýšit. “Současná výše poplatku nemá dostatečně velký odrazující charakter. Opatření je také vhodně pro uklidnění dopravy v centrech měst, památkových zónách a tak dále,” uvedlo MŽP v návrhu aktualizace.  Opatření by mělo být vhodné pro místa, která nesplňují podmínky pro zavedení nízkoemisních zón. Ty dnes obce mohou vyhlásit ve zvláště chráněných územích, jako jsou lázně nebo na územích, kde došlo k překročení emisního limitu, což jsou především centra velkých měst.

Zóny, jejichž zavádění chce MŽP více podporovat, mohou také přimět majitele starších aut k výměně za modernější.

Jednou z priorit MŽP je výstavba obchvatů, aby mohla být z měst a obcí odvedena tranzitní doprava z obytné zástavby do periferních částí. Především nákladní doprava, jejíž zdroj a cíl je mimo obec, je podle MŽP významným zdrojem znečištění ovzduší. Opatření by mohlo pomoci snížení celkového objemu dopravy ve městě. Nízkoemisní zóny pak mohou být zavedeny v prostoru ohraničeném obchvatem.  Zpoplatnění dálničních úseků, které jsou součástí obchvatu měst, by MŽP chtělo zrušit. “Úseky, které nejsou z důvodu zpoplatnění využívány pro místní přepravu, mohou vést ke zvýšenému provozu na místních komunikacích a někdy i překážkou ke vzniku nízkoemisních zón,” stojí v návrhu. Zrušení poplatků by mohlo řidiče spíše přimět k využívání obchvatů místo vnitroměstských komunikací.

MŽP chce také podporovat větší využívání alternativních pohonů a nákup vozidel, které je využívají.  Kromě dopravních opatření MŽP chce také více přecházet na obnovitelné zdroje energie, pokračovat v obměně nevyhovujících kotlů a snižovat emise v domácnostech, dále také zpřísňovat složení hnojiv. Nejvyšší kontrolní úřad letos v lednu uvedl, že Česku se nedaří plnit opatření pro zlepšení kvality ovzduší a hrozí nesplnění stanovených limitů škodlivin ve vzduchu do roku 2020. NPSE obsahuje analýzu stavu a vývoje ovzduší v Česku, příčiny a scénáře znečištění. V lednu MŽP vyzvalo poprvé veřejnost ke spolupráci při aktualizaci programu. Ministerstvo poté obdrželo přes 40 připomínek a námětů od devíti subjektů, které zastupovaly zejména profesní a hospodářská sdružení a nevládní organizace.

Zdroj ČTK /červenec 2019/